2019. dec 08.

Hibák, bűnök halomban

írta: Hildaságok
Hibák, bűnök halomban

   Az egész országot megrázta győri késeléses ügy. Nem vagyunk ehhez szokva, Amerikában is vezető hír az ilyen, de egy alig tízmilliós kis országban, Európában végképp. Felnőtt egy olyan generáció, ahol a nevelésben és az oktatásban hibát hibára halmoztunk. Bármennyire nehéz és szégyenletes beismerni, rengetegen vétkesek ebben és más mindennapi agresszióban.

  Bűnös a család, amely, azt hiszi, hogy a gyerekre olyan terheket kell tenni, amelyeket felnőttek sem bírnak el. A szülők rángatják a gyerekeiket egyik különóráról a másikra, de sportoljon is, és angolt is tanuljon, mert anélkül nehezen boldogul majd. Legyen szép, okos, egészséges, tehetséges, törekvő, szorgalmas, csak ne gyerek legyen, mert arra nincs idő.

  A telefon majd kárpótolja mindenért, a szeretetlenségért, az idő-és figyelemmegvonásért. Azért is, mert nincs idő megtanítani, hogyan kezelje az érzelmeit, tűrje a kudarcot és értse meg, hogy hibázni lehet és szabad is, mert ez a mindennapi élet része.

  Hibás a társadalom, mert arra kényszeríti az embereket, hogy ne törődjenek a fontos dolgokkal. Azt sugallja a média által, hogy csak a külsőségek értékesek és csak akkor lehetsz valaki, ha menő cuccaid vagy kinézeted van. A tévéműsorok, a hírek nem ítélik el megfelelően az agressziót, rejtetten díjazzák a mocskos beszédet, és úgy tálalják, mintha ez a mai kor hozománya lenne.

  Vétkes az iskolarendszer, mert nem az életre készít fel.  Ám nem taníthat, nevelhet olyan tanmenetek szerint, amelyben a gyakorlati oktatáson van a hangsúly. Nem bír tovább lépni az 50 évvel ezelőtti sémákon és a gyerekek torkán ugyanazt a békát akarja lenyomni, mint évtizedekkel ezelőtt. Még mindig adatokat, évszámokat és az egész János vitézt meg kell tanulni, amelynek hasznáról hosszan lehetne vitatkozni.

  Hazug a rendszer, amely minden évben közli, hogy az országban a gyerekek tudása, szövegértése egyre alacsonyabb szinten van. Mindeközben nem biztosít semmit, ami által fejlődhetnének. A fejlesztőpedagógusok vagy kihaltak, vagy elmenekülnek a pályáról, de ugyanez történik a pedagógusokkal is, hiszen egy pályakezdő inkább a Lidl-be megy árufeltöltőnek több fizetésért és jóval kevesebb konfliktusért.

  Egy alsós gyerek heti 25 órája eget rengetően sok. A heti öt testnevelés megszervezéséről és hasznáról sokan tudnának mesélni a tanárok, tanítók, mert sok helyen a labda is, mint alapvető eszköz hiányzik, nemhogy tornaterem, ahol az órákat le lehetne bonyolítani.

 Egy testnevelésóra soha nem helyettesítheti jól a mozgást, a kötetlen játékot, mert az is csak egy óra, ahol figyelni kell, ahol a gyerektől teljesítményt várnak, ahelyett, hogy megértenék sokan, a mozgás öröme lenne a legfontosabb. Nem biztos, hogy a bukfenc vagy rúdra mászás számít legtöbbet ebben a világban.

  Aztán itt van a „csodálatos” etika óra, amely arról szól elméletben, hogy a gyerekek ez óra alatt fejlesztik az empatikus képességeiket. Megtanulják, mi a barátság, a szeretet és beszélgetnek az élet nagy dolgairól. Természetesen ez igen kevéssé igaz. Nem, nem azon a heti egy órán fogják megtanulni, hogy mit jelent elfogadni a másságot, segíteni az időseknek, tisztelni a társaikat, a felnőtteket, önmagukat. Aki ezt kitalálta, nem látott még gyereket.

  Óriási baj van a kommunikációban, amely nem azt közvetíti, hogy a gyereknek gyerekként kellene élnie. Joga lenne játszani, nevetni és tanulni. Nem versenyistállónak tekinteni a gyerekkort és dicsekedni azzal, kinek a gyereke tud előbb angolul gagyorászni vagy épp fel tudja sorolni a bolygókat.

Abból lenne jó versenyt csinálni, hogy ki tudja udvariasságra, empátiára, kedvességre nevelni a gyerekét.

 Ne legyen az elvárható, hogy egy 7-8 éves helyesírási versenyre menjen, esetleg felvételizzen olyasmiből, amihez köze sincs.

  A felvételi nyomás akkora, hogy a gyerekek beleroppannak, mert úgy érzik, mindenáron meg kell felelniük. Életük során a környezetükben alig hallottak közmondásokat, szólásokat, szójátékokat, a felvételi pedig pontosan erre épít. Erre is.  Alig van lehetőség a matematika keretein belül logikus gondolkodást tanítani vagy egyáltalán említeni, de a gyerektől elvárjuk, hogy 10 évesen rájöjjön az ilyen feladatok megoldására.

  A tananyag minőségét és mennyiségét is át kellene reformálni. Fel kellene már fogni, hogy, amit most elvárunk a mai nemzedéktől, nem kivitelezhető.

Amikor egy jó tanuló, egy visszahúzódó gyerek robban egy hármas jegy miatt, akkor a vulkán kitörésre kész.

  Mikor vesszük már észre, hogy a gyereket mi neveljük, mi biztosítjuk a körülményeiket és mi tesszük rájuk a terheket is? Ha ez nem változik, valószínűsíthető, hogy lesznek még véres fejlemények.

  Ki mer majd ezek után nyugodt szívvel osztályozni, feleltetni vagy számon kérni? Egyre kevesebben maradnak a pályán így is. És a tagadás továbbra is tagadás marad.

 

 

Szólj hozzá